Opel P4 restauratie – 3

Inspectie Opel P4

Inspectie van de Opel P4 op de brug bevestigd dat het oudje er nog prima bij staat. Het chassis is nergens zwaar aangetast. Oppervlakkige roestvorming en een enkel plekje met wat diepere sporen van roest. Eenvoudig te verhelpen.

Spatborden, treeplanken, dragers, bumpers, motorkap etc. lijken nog heel goed. Zelfs de lak is op de meeste plaatsen in prima conditie. Dof maar ruim aanwezig. Slechts op de spatbord bevestigingsplaatsen is de carrosserie doorgeroest en is er laswerk noodzakelijk. Een degelijke meevaller wat ons betreft.

Opel P4Eén veerblad gebroken. Een treeplankdrager gebogen en daardoor ingescheurd.

Het dashboard is links ingescheurd. De meters zien er prima uit. Het stuur mist de claxon. Ik ben niet ontevreden met wat we tegenkomen. Het is allemaal te repareren of te vervangen.

Hopelijk kunnen we de benodigde onderdelen een beetje gemakkelijk vinden.

 

Motor

CompressieDe motor en motorruimte ziet er nogal vettig uit. We testen de compressie en constateren helaas dat de motor niet meer functioneert. De compressie van een van de cilinders is redelijk, de rest is slecht of bijna nihil.

We hebben de keuze, of reviseeren of een andere motor zoeken. Het laatst is de beste keuze voor nu. Dan kunnen we vooruit en hebben we zicht op een rijdende P4 binnen afzienbare tijd.

Dan gaan we de originele motor later wel eens reviseren. Als er meer tijd voor is.

Gelukkig is de bekleding redelijk in tact. Mogelijk is dat de originele bekleding, wie zal het zeggen?

Nu we in grote lijnen weten wat er aan moet gebeuren lijkt het werk mee te vallen en besluiten we alles te demonteren. Dan kunnen we 100% checken hoe en wat.

En gelijk goed vastleggen wat de conditie is. Dat is dan weer handig voor later.

Goed gemotiveerd gaan we aan de slag en binnenkort ligt alles uit elkaar.

 

 

Related Posts