Koeling tijdens hoge buitentemperaturen

Als de buitentemperaturen stijgen lees je regelmatig over koeling van oldtimers en vragen die men daarover heeft. Moet ik speciale aandacht besteden aan mijn oldtimer als de buitentemperatuur boven 30 graden celcius komt? Of is het beter om mijn oldtimer in de garage of stalling te laten staan?

Luchtkoeling of waterkoeling?

Motoren hebben koeling nodig. Zo zijn er lucht gekoelde motoren en vloeistofgekoelde motoren (watergekoelde motoren). Over deze laatste groep gaat dit bericht.

Bij watergekoelde motoren loopt de temperatuur van het koelwater tijdens filerijden of stilstand extra hoog op, over het kookpunt. Hiermee wordt de druk in het systeem ook hoger. Soms met vervelende gevolgen zoals gescheurde slang of radiator.

Waterloze koeling

Tegenwoordig bestaat er ook een speciale koelvloeistof die geen water bevat: Evans Waterless Coolant. Dat heeft een aantal voordelen, waaronder:

  • zonder water in het koelsysteem wordt kalk- en roestvroming tegengegaan;
  • het kookpunt van Evans Waterless Coolant ligt bij 180 graden celcius en niet bij 100 graden zoals water;
  • door een hoger kookpunt zal de druk in het systeem lager zijn dan bij water dat tegen of over het kookpunt is.

Klik hier voor meer informatie over Evans Waterless Coolant

 

Comments are closed.