Hoeveel tol moet ik gaan betalen op de Duitse wegen?

Oldtimer of niet. Vanaf 1 januari 2016 gaan we allemaal tol betalen op de Duitse snelwegen. President Joachim Gauck heeft de plannen voor tolheffing ondertekend en de heffing voor personenauto’s is nu een feit.

Waarom tolheffing?

Duitsland wil met deze tolheffing extra inkomsten genereren om te investeren in de Duitse infrastructuur. Aangezien Duitsland een belangrijk doorvoerland is moeten ook buitenlandse automobilisten een bijdrage leveren en gaan betalen voor het gebruik van snelwegen. Duitse autobezitters krijgen de tol gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting. Dat het een mooi spaarpotje oplevert blijkt wel uit de cijfers van het Duitse ministerie van Verkeer. Ze rekenen op 500 miljoen euro aan inkomsten per jaar na aftrek van de kosten.

Hoeveel tol moet ik betalen?

Volgens de plannen die nu op tafel liggen zullen er drie tarieven komen voor een vignet van tien dagen.

  • schoonste voertuigen: 5 euro voor 10 dagen
  • middentarief: 10 euro voor 10 dagen
  • meest vervuilende voertuigen: 15 euro voor 10 dagen

Duitse automobilisten moeten een jaarvignet aanschaffen, maar worden volledig gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting.

Nederland is niet blij

Woon je in de grensstreek en kom je dagelijks of wekelijks in Duitsland? Of doe je zaken in ons buurland? Dan word je van deze nieuwe wet niet blij. Niet alleen Nederland is is fel gekant tegen de tolheffing, ook buurland Oostenrijk is er niet over te spreken.

Voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie heeft aangegeven de tolwet juridisch te laten toetsen zodra zij van kracht wordt. Volgens de tegenstanders is de wet namelijk in strijd met Europees recht omdat het buitenlanders discrimineert aldus de tegenstanders. Wordt vervolgd…

  • John

    of tot 130 euro voor een jaar….