Handige tips bij het kopen van een oldtimer

Hoe leuk is het om eindelijk die oldtimer te kopen waar je al zolang naar op zoek bent? Maar waar moet je nou eigenlijk op letten bij de aankoop van een oldtimer? MyOldtimer.nl geeft je graag een aantal tips.

Handige tips

  • beschikt de oldtimer over papieren?
  • zitten alle sleutels er bij?
  • controleer ook het chassisnummer, je weet nooit of het om een gestolen exemplaar gaat
  • controleer voordat je de auto koopt of onderdelen nog verkrijgbaar zijn

Buitenkant van het voertuig

Roest, roest, roest! Roest kan overal zitten. Ook op plaatsen die je op het eerste oog niet ziet. Kijk ook eens onder de vloermatten of demonteer een koplamp om te kijken of er roest achter zit. Neem voldoende tijd om alles op je gemak te bekijken. De buitenkant van een oldtimer is vaak belangrijker dan de binnenkant. Zo kun je mechanische onderdelen eenvoudiger vervangen dan het koetswerk oplappen. Nog een aantal aandachtspunten:

  • kijk goed naar de oldtimer van een afstandje – een glanzende buitenkant zegt niets over de staat van de auto
  • controleer of de lijnen van deuren, motorkap en kofferdeksel gelijk zijn – zie je afwijkingen dan kan dit komen door een ongeval of door plamuursel
  • de staat van het spuitwerk kun je het beste bekijken bij TL-licht – zitten er lopers in de lak? Zijn rubbers meegespoten? Zie je putjes of is het helemaal strak?

Binnenkant van de oldtimer

Start de motor (mits deze werkt natuurlijk) en laat deze een tijdje lopen. En maak zeker even een proefrit als dit mogelijk is! Waar moet je nog meer op letten:

  • let op of er geen waterdamp uit de uitlaat komt als de motor warm is – dit zou kunnen duiden op een lekke koppakking
  • controleer of dragende delen niet verrot zijn – denk aan draagbalken, bevestiging en ophanging
  • zijn de aandrijfassen in orde? – je kunt dit controleren door scherpe bochten te maken en te letten op vreemde geluiden. Daarnaast kun je ook op de motor afremmen en daarna even flink gas geven – voel je een schok in de aandrijving dan kan dit duiden op versleten aandrijfassen
  • is de koelvloeistof oranje dan betekent dit dat er roest in zit

Wil je er zeker van zijn dat je geen kat in de zak koopt? Neem dan iemand mee die er onafhankelijk naar kan kijken. Heb je eenmaal de roze bril op dan kijk je alleen nog maar met verliefde ogen naar die oldtimer en zie je de mankementen misschien niet meer.

Related Posts