Rechtszaak tegen oldtimerregeling: hoopvol of vergeefse moeite?

Er is genoeg geld ingezameld om definitief een rechtszaak tegen de Staat aan te spannen. Vele oldtimerbezitters, om niet te zeggen iedereen, zijn het niet eens met de nieuwe oldtimerregeling van Staatssecretaris Frans Weekers.

Definitieve rechtszaak tegen oldtimerregeling

Stichting Autobelangen gaat nu definitief een rechtszaak starten in samenwerking met vele donateurs. Komende maand wordt de hele procedure gestart en men verwacht dat dit ongeveer een jaar in beslag zal nemen.

Vergeefse moeite?

Binnen de achterban is er nog veel geloof dat de oldtimerregeling terug te draaien is. Maar hoe reëel is het winnen van de rechtszaak? Gaat de Staat de oldtimerregeling na 1 of zelfs meerdere jaren weer terugdraaien? Of is de hele actie vergeefse moeite?

Want niet alleen oldtimerbezitters zijn de dupe van de oldtimerregeling. Ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in het onderhoud van oldtimers of de verkoop van onderdelen gaan het zwaar krijgen. Komen deze bedrijven er weer bovenop als de zaak gewonnen wordt? Of zijn ze allang doodgebloed? En alle oldtimers die verkocht zijn, die krijg je niet 1, 2, 3 terug. Kortom, het lijkt erop dan de Staat hoe dan ook gewonnen heeft. Rechtszaak of niet.

Succesvolle afsluiting

We hopen op een succesvolle afsluiting van dit mooie initiatief, hoewel de gevolgen niet eenvoudig meer zijn terug te draaien.

Bron: Vrijstelling Oldtimer

Related Posts

  • John

    De toekomst zal uitwijzen of een rechtszaak deze onzinnige en onnodige maatregel zal kunnen terugdraaien. Het maakt m.i. namelijk niet uit of bij het nemen van maatregelen door de overheid de uitgangspunten correct zijn, of dat gebruikte cijfers en onderzoeken voor onderbouwing juist en betrouwbaar zijn. Het gaat blijkbaar meer om vage belangen zoals milieu of anderszins (persoonlijk scoren, partijbelangen, etc.).

    Triest en niet omkeerbaar in dit verhaal is het feit dat vele mensen hun hobby vaarwel moeten zeggen vanwege de extra kosten motrorrijtuigenbelasting die deze maatregel met zich meebrengt. Zij kunnen of willen die honderden of duizenden euros extra niet betalen en zullen hun oldtimer(s) van de hand doen. Daarmee gaat ook een deel van ons erfgoed verloren. Bedrijven in de oldtimer sector zullen ook merken dat er minder oldtimers in onderhoud en restauratie zijn.

    Wat zijn nog meer gevolgen van deze maatregel?

    • kjvdlinde

      De hele hobby van velen is al kapot gemaakt, kijk maar eens op MP waar ze nu voor worden aangeboden. Vele Old timer handelaren hebben nooit één klant meer!
      LPG installatie’s worden massaal gedumpt! Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

  • teun

    in dit land draait alles om de centen, hoge wegenbelasting, , duurste benzine prijs, en nou deze belachelijke regels weer;

  • LATERBAAD

    Deze regering laat ons bloeden voor de grote grove fouten die zij steeds weer maken en slopen hier letterlijk het hele land en alles mee !!!
    Een aantal jaren geleden is er al door deze overheid ingevoerd dat auto`s van na 1986 geen oldtimer meer werden. Wat toch zou moeten betekenen dat het aantal oldtimers al niet meer toe zou nemen maar alleen nog maar af zou nemen. Dit door het verloop met de tijd van onder anderen naar de sloop en export etc. Hiermee was de toename al gestopt en de afname al door natuurlijk verloop in werking gesteld.
    Maar helaas dezelfde overheid/regering staat toe dat er massaal oldtimers vooral diesel Mercedessen vanuit het buitenland worden geinporteerd en via de RDW gekeurd nu volop in onze grote steden met drie letters in het midden van de kentekenplaat rond rijden.
    Deze oude auto`s (vervuilers) waren in Duitsland door de invoering van de schone milieu zones in de centrums van de steden niets meer waard.
    Dus voor de slimme autohandelaren hier in Nederland zeer interessant om deze diesel auto`s naar Nederland te importeren, RDW te laten keuren en voor prima rijzen te verkopen.
    En onze overheid/regering heeft dit dus massaal laten gebeuren en daar moeten wij nu dus de echte oldtimer liefhebbers voor opdraaien of te wel boeten !!
    De overheid zou al die geinporteerde (diesel) auto`s met een bouwjaar van voor 1986 welke na de datum van het invoeren van dat auto`s van na 1986 geen oldtimers meer werden gewoon wegenbelasting laten betalen. Deze (diesel) auto`s zijn bewust om geen wegenbelasting te willen

  • jjjansen

    Duidelijk is dat er nu al veel omzetbelasting is misgelopen,
    Duidelijk is dat er al veel bedrijven naar de knoppen zijn,
    Duidelijk is dat er veel meer werkeloosheid door komt,
    Duidelijk minder inkomsten voor de handelaar, transporteur, douanier, RDW, spuiter, bekleder, onderdelenhandel, monteur, lpg inbouwer, etc en dus ook de staat.
    Duidelijk is dat dit negatief is voor de economie,
    Duidelijk is dat deze negatieve effecten niet worden meegerekend,
    Duidelijk dus alleen maar optellen
    Duidelijk is dat er voor veel hobbyisten die een amerikaan of 4×4 hebben de wegenbelasting echt niet te betalen is,
    Duidelijk is ook dat er mensen zijn die belastingvrij rijden omdat ze niet anders kunnen!
    Duidelijk is de huidige mrb veel te hoog
    Duidelijk is dat er enorm veel kapitaal vernietigd is,
    Duidelijk is dat er niet zoveel mrb word binnengehaald als word gezegd,
    Duidelijk is dat dit al enorm veel geld kost!
    Duidelijk is dat deze regering alleen europa wil plezieren om de 3% te behalen, desnoods met leugens over binnen te halen mrb.
    Duidelijk is dat de eerste kamer die had moeten inzien dat gegevens gebaseerd op leugens niet kan, dit had moeten tegenhouden.
    Duidelijk is ook dat het ze wel duidelijk gemaakt is!!!
    Duidelijk is dus dat de regering niets om de stemmer geeft.
    Duidelijk is dat wij het wel begrijpen maar de regering niet!
    Duidelijk is dat een rechtzaak wel moet!!!!!!
    Ik zie als klassiekerhandelar wel zoveel ellende door deze maatregel, belachelijk om in economish slechte tijden, zo’n economisch onverantwoorde beslissing te nemen, men heeft niet in de gaten wat ze hiermee allemaal kapot maken.

  • LATERBAAD

    Deze regering legt mij (in mijn geval) nu ieder jaar een boete op van € 120.00 met daar bovenop nog eens een verbod om een kwart jaar van dat jaar niet met plezier in mijn oldtimer (mijn eigen bezit) te mogen rijden en of gebruiken !!! Mijn oldtimer is van 1977 en dus 37 jaar oud en ik heb hem al ruim 15 jaar. Een echte oldtimer liefhebber dus. Maar ook daar is en wordt niet naar gekeken of naar gevraagd laat staan dat daar door deze regering rekening mee wordt gehouden!!
    Deze zelfde regering die mij in het verleden zelf een schrijven
    Wanneer komt het

    • martin

      jouw auto heb je over 40 jaar nog. wat maakt dat beetje wegenbelasting dan uit? je bent een echte liefhebber van echte autos begrijp ik. jij houd niet van die moderne computerautos. die zijn puur bedrog. ben blij dat je nog een echte auto bezit. die is dat beetje wegenbelasting echt wel waard.

      • Mat

        Gedoogpraat !!!

        • Martin Joosten

          leg me nu eens met duidelijke woorden uit wat je wilt zeggen. ik was glashelder met mijn commentaren op disqus wat betreft oldtimers. weekers en de zijnen wilden er een streep onder zetten. niet alleen weekers namens het kabinet. nee bijna alle partijen zowel in de eerste kamer als in de tweede kamer stemden in met het wetsvoorstel van weekers. ze wisten in den haag dat vele oldtimerbezitters hun auto weg zouden doen en dan er voor in de plaats een tweede handse auto kochtern. dat ingeruil bij autobedrijven begon al in juni 2013. en het blijft doorgaan. daar verdient den haag juist het geld mee. maar dat weten de oldtimerorganisaties donders goed en ook de stichting vrijstelling oldtimers maar je hoort ze er geen woord over zeggen. het is nu afgelopen met de commerciele oldtimerhandel in nederland. de echte oldtimerliefhebber doet zijn kwalitatief veel betere auto in vergelijking met moderne `plastic computerautos` echt niet weg voor wat egenbelasting. zo zie ik de werkelijkheid.

          • Wim Aasman

            Vroeg of laat kijk je toch verder.
            Je hebt gelijk dat de oudjes veel beter zijn en het overwinnen van de plastic!
            Groet Wim Aasman

  • paul

    hallo mensen allemaal die al hun geld kwijt zijn door de overheid, ik begrijp dat er veel mensen vertrekken hier uit Nederland omdat ze elke dag maar weer de gewone man aanpakken met geld!!!! dit gaat niet om de economie te helpen maar nog meer kapot maken dat het al is. hier ook met de oldtimer wet ze denken niet aan de bedrijven die kapot gaan!!! en ook niet aan de gewone man die een auto van 15000 gekocht heeft die nu 500 waard is!!!! ik heb ook een oldtimer staan van 1928 ook die is door alles wel 10000 gezakt!! ook heb ik nog aantal auto s staan van 1985 die in nieuwst zijn ook daar is hellemaal geen vraag meer op! ze helpen de economie niet maar nog meer geld naar buitenland geven en hier kapot laten gaan! ik hou op omdat ik mij opwindt en veel stress door krijg. hopelijk help het als we met elkaar op facebook zetten en ergens afspreken bij de overheid gebouwen dan weten deze mensen dat het gemeend is!!

  • martin

    wat er door geen enkele oldtimerliefhebber wordt verteld,maar wat de overheid dondersgoed weet is dat 80% van die zuinige oldtimereigenaren hun auto van de hand doen en een tw

    eede handse auto kopen waar ze wegenbelasting over betalen. dus de overheid krijgt meer geld binnen dan wat was beoogd met de nieuwe oldtimeregeling.

  • martin

    weekers is een geni. hij weet precies hoe de mentaliteit van de nederlanders is! de nederlanders doen nooit en te nimmer afstand van een auto. geen oldtimer meer? geen enkel probleem. dan maar een zuinig tweede hands economische auto. dat weet weekers. ze verdienen er in den haag alleen maar op. en al die oldtimerhandelaren die jarenlang zwart goud hebben verdiend met de verkoop van plamuurautos worden nu eindelijk geconfronteerd met de nieuwe realiteit. geen bijstand voor die luilakken. nee ze moeten aan hun zwarte opgepotte centen gaan. dat weet den haag ook. en terecht.