Veel vragen over nieuwe oldtimer vrijstelling

De opwinding over de nieuwe oldtimer vrijstelling wegenbelasting is inmiddels weer wat gezakt en iedereen in het klassiekerwereldje gaat nu kijken en vooral rekenen wat dit straks in 2014 voor hem persoonlijk gaat betekenen. Dit meldt Oldtimernieuws.

Laatste strohalm

De laatste strohalm die LPG- en dieselrijders nog hadden is hen ook uit handen geslagen: de moties van SP-er Bashir om ook deze categorieën onder de overgangsregeling van € 120 per jaar te laten vallen werd op 14 mei jl. door een meerderheid van VVD, PvdA en D66 verworpen.

Oldtimer vrijstelling bij 40 jaar

De regeling per 1 januari 2014 wordt dus: vrijstelling pas bij 40 jaar. Voor voertuigen, die nu vrijstelling hebben maar nog geen 40 jaar oud zijn, is er een overgangsregeling. Dit zijn de voertuigen met Datum Eerste Toelating (DET) in 1987 of eerder.

De overgangsregeling betekent dat je per jaar een kwarttarief MRB moet betalen met een maximum van € 120 met een rijverbod in de wintermaanden (december, januari en februari). Deze overgangsregeling geldt echter niet voor personenauto’s en bestelwagens op LPG of diesel.

Veel vragen over de regeling

Ook komen nu de vragen los. De overgangsregeling met winterstop is ook niet iedereen duidelijk; die is inderdaad ingewikkeld. Allereerst: dit is een regeling voor de (bestel)auto’s op benzine, vrachtwagens en motorfietsen met een DET tot/met 1987. Een voertuig van 1988 of jonger zal nooit dus onder de overgangsregeling vallen. Over 14 jaar – als deze vrijstellingsregeling het zolang uithoudt- is de overgangsregeling helemaal verdwenen.

Winterstop

Dan de winterstop: dat is geen schorsing die zelf aangevraagd moet worden maar een rij- en parkeerverbod op de openbare weg voor de maanden december, januari en februari in Nederland. Heeft u een leuk evenement in de Ardennen in februari: geen probleem want rijden in het buitenland mag wel, maar tot de grens moet het voertuig mee op een auto-ambulance. Of zou de FEHAC-evenementenregeling daarvoor uitkomst kunnen bieden? De toekomst moet het leren.

Schorsen

Tot slot schorsen, vooral interessant voor diesel en LPG rijders. Dat blijft voor 15-plus voertuigen € 23,- per schorsing per jaar en vanaf 6 voertuigen of meer is het gratis. Bij het kwarttarief stopt schorsen de verplichting om wegenbelasting te betalen niet; wel kan schorsen in die categorie nodig zijn om de APK uit te kunnen stellen. (redactie myOldtimer: schorsingstarief is inmiddels € 24,-)

Je oldtimer verkopen?

De nieuwe regeling zorgt ervoor dat waarschijnlijk veel liefhebbers genoodzaakt zijn hun klassieker te verkopen. MyOldtimer.nl helpt graag. Plaats nu een advertentie met maximaal 10 foto’s op MyOldtimer.nl.

Bron: http://www.oldtimernieuws.nl/

Related Posts